| 
    Groove 
        - original 
        article 
       
        Rural jazz  
        Tekst: 
        AUDUN REITHAUG RASMUSSEN 
         
          
         
         
        In the Country: 
        This Was the Pace of My Heartbeat (2005) 
         
         
        Ut på tur, i villmarken. Hvor kan vi gå? Først til 
        en beverdemning i en skogsbekk, så traske videre til en allé 
        hvor trekronene danner himmeltaket. Ute i det åpne landskapet igjen 
        kan bare fuglene se oss. Stillhet, ro, grønt og fint, kanskje med 
        en tordensky i sikte. Vi vender nesen hjemover igjen. Kanskje ender turen 
        i nærheten av 0883 Oslo, Brekke gård? Der sløver vi 
        i lyngen til lyden av Händels Laschia ch'io pianga. Hjertet banket 
        like sakte og stødig hele turen, selv når vi måtte 
        anstrenge oss for å komme over bekken og gjennom det tette krattet. 
        Denne magiske følelsen av harmoni med naturen ønsker In 
        the Country å formidle med debutplaten sin.  
         
        Den urbane jazzmusikken som alltid har vært preget av asfaltjungelens 
        pulserende liv, har nok en gang flyttet ut på landet. Denne av-urbaniseringen 
        har nordmenn som Jan Garbarek tidligere stått i spissen for, men 
        da havnet jazzen oppe på fjellet. In the Country tar jazzen ut på 
        landet og inn i skogen. De stripper den for dens vanlige kjennetegn, og 
        benytter seg av elementer fra så vel singer/songwriting som klassisk 
        musikk. De tar utgangspunkt i det klassiske pianotrioformatet, føyer 
        til vibrafon, pauker og autoharpe, ja til og med litt ordløs vokal 
        samt litt elektronikk.  
         
        Musikken er stillferdig, langsom, meditativ og vakker. Lange klanger fra 
        skingrende cymbaler, prepareringsteknikker som varierer flygelets klangfarge 
        og vibrafonoverdubbing definerer In the countrys sound. Disse enkle virkemidlene 
        skiller bandet fra annen pianotriomusikk i feltet mellom pop og jazz. 
        Et felt blant annet Tord Gustavsen og Esbjörn Svensson Trio opererer 
        innenfor.  
         
        Musikerne i bandet, Morten Qvenild, Roger Arntzen og Pål Hausken 
        går for tiden på Norges Musikkhøgskole, hvor de tar 
        en master i ensemblespill med dette bandet. Selv om dette er høyt 
        utdannede musikere med et enormt repertoar av virkemidler, holder de seg 
        allikevel ikke for gode til å gjøre musikken enkel, men effektfull. 
         
         
        Qvenild har gjort seg bemerket med flere band. Han prøver å 
        hente det beste fra disse og bruke det i denne trioen. Det er mulig å 
        betrakte musikken til In the country som en kulminasjon av Qvenilds andre 
        prosjekter. Han skriver låter og bruker elektronikk slik han gjorde 
        det med Susanna and the Magical Orchestra. Han spiller en låt han 
        skrev for Jaga Jazzist, Aerial Dark Bright Round fra the Stix. Noen inspirasjoner 
        fra den siste Shining-plata er også hørbare, spesielt Viggo, 
        med sin tunge tretakt og vokal. At Qvenild har hørt mye på 
        klangflatekomponister fra forrige århundre preget siste plate fra 
        Shining, og kan også høres her på Where Can We Go. 
         
         
        In the Country tar deg med en tur på landet, hvor få jazzmusikere 
        har gått før. De følger ingen sti, men lager sin egen. 
        De fører deg inn i et landskap du har sett før, men de får 
        deg til å se det med nye øyne, og du visste ikke at det var 
        så skinnende, magisk og vakkert. 
         
          
        Publisert : 05.04.2005 
        
  | 
      |