| 
    MIC 
        - Musikkinformasjonssenteret  - original 
        article 
       
        Påskeintervjuet: Solskinn, appelsiner og herr Qvenild 
        Tekst: KYRRE TROMM LINDVIG 
         
         
        Påsken 
        senker sitt småhysteriske tempo over oss, og da er det blant annet 
        tid for Vossajazz. Dit skal også pianist/keyboardist Morten Qvenild, 
        som i disse dager er aktuell med platen "This Was The Pace Of My 
        Heartbeat" med bandet In the Country. Qvenild tok seg tid for en 
        samtale med Ballade om løst og fast før bandet skal ut på 
        sin landsdekkende turné. - Jeg er alltid skeptisk til det jeg holder 
        på med, og tror alltid at det kan gå skikkelig dårlig. 
        Heldigvis forsvinner denne følelsen etter hvert som jeg kommer 
        i gang med å jobbe med materialet, forteller Qvenild, som de siste 
        årene har hatt stor suksess i så forskjellige band som Jaga 
        Jazzist, The National Bank, Shining, Susannah and the Magical Orchestra, 
        Solveig Slettahjels Slow Motion Orchestra og nå med In the Country. 
        Kanskje hans skepsis er noe ubegrunnet? 
          
         Qvenild 
        har vært med på det meste som kan tenkes av nye musikkprosjekter 
        de siste årene. Alt fra rock via tradisjonell jazz til mer eksperimentelle 
        former har han lagt sine fingre på – og med stor suksess. 
        Nå som han er aktuell med platen "This Was The Pace Of My Heartbeat" 
        med bandet In the Country på Rune Grammofon har han etterhvert begynt 
        å merke at medias søkelys rettes mer og mer mot han. Selv 
        poengterer han at In the Country ikke er hans soloprosjekt, men at det 
        er et band. 
         
        - Vi er jo en trio, rett og slett tre stykker som spiller sammen. Det 
        blir sikkert endel fokus på meg, jeg har skrevet all musikken bortsett 
        fra to coverlåter – en av Händel og en av Ryan Adams. 
        Det er kanskje også litt en musikkhistorisk ting, pianisten får 
        ofte rollen som leder. Det er klart at dette prosjektet for meg føles 
        som et hjertebarn – jeg tenker på det hele tiden. Men det 
        er ikke slik at jeg har tenkt en masse låter på forhånd 
        og henger på de to andre musikerne, vi har jobbet det ut sammen, 
        forklarer han. 
         
        Hvordan jobber man så "det ut" i In the Country? 
         
        - Platen er forholdsvis gjennomkomponert, det er ikke så mye fokus 
        på improvisasjon som i tradisjonelle jazzplater. Improvisasjon er 
        et verktøy for å skape kontraster, for å bryte opp 
        og bearbeide det skrevne materialet. Mens vi jobbet med platen jobbet 
        vi mye med å kutte bort masse, vi prøvde å lage et 
        slags "rent" uttrykk. Jeg prøver å å skrive 
        låter som står for seg selv, som ikke trenger noen fiks-fakserier, 
        sier Qvenild. 
         
        Et av hans viktigste inspirasjonskilder, både som musiker generelt 
        og i forhold til dette prosjektet har vært singer-songwriter tradisjonen, 
        noe som også gjennomsyrer hans kompositoriske arbeide. 
         
        - Jeg har et vokalt fokus når jeg skriver musikk, tenker kanskje 
        at jeg skal si noe som kunne hatt en tekstkarakter. Men jeg er jo ingen 
        vokalist, jeg prøver å fortelle en historie på pianoet 
        – dermed blir det selvfølgelig mer abstrahert. Men jeg liker 
        singer-songwriter holdningen til musikk, denne typen klarhet som man ofte 
        finner i denne genren, sier Qvenild. 
         
        Han forteller videre at bandet i arbeidet med platen jobbet grundig og 
        lenge for å finne frem til denne typen klarhet i musikken. 
         
        - Vi var i et meget bra studio, nemlig Atlantis i Stockholm. Og Arve Henriksen 
        var fantastisk som produsent. I tillegg var også Rune - fra Rune 
        Grammofon - en meget god støttespiller under hele prosessen. Vi 
        ble også meget fornøyde selv. I vår moderne verden 
        kan platen vår kanskje oppleves som saktegående – men 
        her ligger det også en stor utfordring! Jeg liker det, slik som 
        man også ser i filmen "Sanger fra 2. Etage", hvor alt 
        går meget sakte. Jeg søkte etter å skape litt av en 
        slik stemning, forklarer Qvenild. 
         
        Qvenild er også involvert i Solveig Slettahjels "Slow Motion 
        Orchestra", hvor noe av poenget er nettopp å jobbe med de uttrykksmuligheten 
        man har når man rett og slett spiller sakte og neddempet. Med tanke 
        på Tord Gustavsen Trios også meget rolige uttrykk, ligger 
        det nærliggende å spørre om dette rett og slett er 
        en trend i dagens norske jazz? 
         
        - Det virker som om det er endel mer jobbing på mikroplan nå, 
        ja. Jeg har imidlertid aldri tenkt på at dette kanskje er en trend, 
        men jeg tror nok at det er en del flere sånne plater nå enn 
        på 90-tallet. Jeg personlig liker meget godt å jobbe sakte, 
        ha full kontroll på materialet og instrumentet, sier Qvenild. 
         
        I denne 
        sammenheng nevner han også at han har øvd mye på det 
        klassiske pianorepertoaret.  
         
        - Det å kontrollere klang og la det være en del uttrykket 
        er et litt glemt aspekt ved jazzpiano. Men man spiller på et instrument 
        som har en 200 år gammel klang-tradisjon, og denne forholder jeg 
        meg aktivt til – det er en viktig del av mitt uttrykk, forklarer 
        han. 
         
        Når Qvenild nå legger ut på veien sammen med sine med-musikere 
        Pål Hausken på trommer og bassist Roger Arntzen, kommer mye 
        av musikken til å videreutvikle seg, forklarer han.  
         
        - Det blir åpnere enn på plate, live-settingen tillater seg 
        at man gjør andre ting enn i studio. Det er to helt forskjellige 
        situasjoner å presentere musikk på plate og å presentere 
        ting live. Live kan man innta en mer utforskende posisjon. På plate 
        kan det ofte virke overlesset, som "maling på kverna". 
        Når man spiller inn må man forholde seg til rammer, som må 
        defineres nøye. Og selvfølgelig er det viktig at man har 
        tro på de rammene man setter for innspilling. Men selv når 
        vi spiller live så holder vi oss til låtene, det er de som 
        er viktigst for oss. Hvis en låt er dårlig, så hjelper 
        det ikke med ti minutter improvisasjon, poengterer Qvenild. 
         
        Som musiker er Qvenild kanskje en av de siste årenes mest etterspurte 
        person. Det er knapt mulig å høre om et nytt band eller prosjekt, 
        som han ikke har hatt fingeren i. Men hans karrière har ikke alltid 
        vært strømlinjeformet. Blant annet sluttet han i bandet Jaga 
        Jazzist. 
      - Jeg har 
        sluttet i mange sammenhenger, sammenhenger som det kan virke rart å 
        slutte i. Jaga er det verste eksemplet der, det er jo et fantastisk band, 
        med fantastiske folk. Men jeg sluttet for å lage platen med Susannah 
        Wallumrød. Det var ikke slik at jeg ikke ville spille med dem, 
        men jeg ville spille en annen musikk og da måtte jeg finne en setting 
        der man kan gjøre det. Når man er med i Jaga, er man med 
        – det er en meget stor arbeidsmengde stor arbeidsmengde, alt annen 
        musisering blir hobby, forklarer han. 
         
        Qvenild poengterer at han har hatt muligheten til å spille mye med 
        musikerne var Jaga Jazzist i ettertid også, deriblant i The National 
        Bank.  
        - Ja, heldigvis har jeg fått jobbet med mange av mine gamle kolleger 
        i andre sammenhenger - Andreas Mjøs var for eksempel produsent 
        på platen til Susannah Wallumrød. Hele Jaga-miljøet 
        er et meget bra miljøet og jeg er fremdeles på mange måter 
        en del av dette, disse ti spenna gærne folkene som tenker på 
        nye musikalske muligheter 24 timer i døgnet, humrer han. 
      Men hvordan 
        får han til å være engasjert i så mange prosjekter 
        og samtidig få gjennomført alle med så stor suksess? 
         
        - Jeg lurer litt på det selv....nå har jeg hatt endel fri 
        og da har jeg hatt tid til å tenke på det jeg har gjort de 
        siste årene. I går fant jeg ut at jeg hadde vært på 
        20 skiver, og jeg vet knapt hvordan jeg fikk det til. Men det handler 
        nok om god planlegging – etter hvert vet man hva som skal til for 
        å få det til. Med Susannah jobbet vi et halvt år intensivt, 
        men hele prosessen tok over tre år. Man må bare ta frem filofaxen, 
        sier Qvenild. 
      Men på 
        tross av hans store suksess, så stiller han seg konstant mange spørsmål 
        om hvorvidt det han lager egentlig er verdt noe.  
      - Jeg er 
        alltid skeptisk, tror alltid at det jeg holder på med – uansett 
        hvilket prosjekt det er - kan gå skikkelig dårlig. Jeg tenker 
        alltid at jeg ikke får det til, men heldigvis er det en følelse 
        som går mer og mer over etter hvert som jeg får jobbet med 
        materialet. Det å lage musikk er en meget dynamisk prosses, man 
        vet aldri hvordan det går. Derfor er det å få tilbakemelding 
        veldig viktig for meg. Og kanskje særlig på denne platen. 
        Denne er et hjertebarn for meg, og det er ingen spøk rent psykisk. 
        Med tanke på at musikk for de fleste jo er en forbruksvare, hadde 
        det vært fint å vite mer om min musikk betyr noe for noen. 
        Jeg vil rett og slett vite hva den brukes til: Når setter man den 
        på, når slår man den av? Og dette spør jeg ikke 
        om av ren egoisme, jeg har noe på hjertet og er nysgjerrig på 
        om jeg klarer å formidle det, om så bare til en eller to mennesker. 
        Veldig nysgjerrig, avslutter Qvenild.  
         
        In 
        The Country kommer også til å være en av attraksjonene 
        under påskehelgens avvikling av Vossajazz 2005.  
         
         
         
        Publisert : 18.03.2005   | 
      |