| 
    Aftenposten 
         - original 
        article   
       
        Jazz blir for snevert 
        Tekst: SVEIN ANDERSEN 
         
          
        Pianisten 
        Morten Qvenild spiller i The National Bank, er medlem av Solveig Slettahjells 
        Slow Motion Orchestra og har oppnådd strålende kritikker med 
        Susanna & the Magical Orchestra. Nå er han ute på egenhånd. 
          
         Sist 
        helg kom han hjem med tre Spellemannpriser. Selv har han sagt at priser 
        og kollegial anerkjennelse er én ting, men det som opptar Morten 
        Qvenild mest, er hvorvidt musikken treffer ham følelsesmessig. 
        Det og hvordan publikum oppfatter den. 
         
        - Det er litt vondt å ikke vite hva man betyr for folk. Man får 
        priser, og man blir selvfølgelig glad, men hva folk hjemme i stua 
        føler, vet man ikke. Det er litt sårt, sier Morten Qvenild. 
         
        Merkelapper. 
        Samtidig føler han at musikalske merkelapper er av liten verdi, 
        selve jazzbetegnelsen kan sogar være begrensende på publikum. 
         
        - Jazz er en slags fordekning. Det blir ofte om å gjøre å 
        gjøre det vanskeligst mulig. Når jeg forteller deg noe, sitter 
        jeg ikke med hånda for munnen. Det jeg formidler, skal rett ut. 
        Kompleksitetsgraden har ikke så mye å si. Det som er viktigst, 
        er at det er gjort med stor kjærlighet. 
         
        Ved siden av de fire forannevnte musikalske konstellasjonene har han en 
        fortid i både Jaga Jazzist og frijazz-/rock-trioen Shining. I disse 
        dager er det trioen In The Country og albumet "This Was The Pace 
        Of My Heart" som har førsteprioritet. Nå er det hans 
        egen musikk som er lagt i vektskålen.  
         
        - For meg er denne trioen like naturlig som The National Bank. Det er 
        de samme musikalske faktorene som gjelder. Det låter bare annerledes, 
        forklarer Qvenild. 
         
        - Vår folkemusikkbakgrunn er populærmusikken. Med denne trioen 
        er det mer en singer/songwriter-greie. Improvisasjonen er ikke så 
        fremtredende. Jeg vil sammenligne det vi gjør mer med Thomas Dybdahl 
        enn Herbie Hancock. 
         
        I kretsen av unge jazzmusikere i dag finnes det ingen musikalske stengsler. 
         
         
        - Vi er ingen konservatorer, miljøet sier vi har frihet til å 
        gjøre det vi vil. Det er ingen vits i å gjemme oss bort på 
        Herr Nilsen. Det skal ha innvirkning på de som lytter. Det er ingen 
        egoistisk greie. 
         
        Selvtillit. 
        Han trekker frem navn som Bob Dylan, særlig ham, og folk som Damien 
        Rice, Gillian Welch, Ryan Adams og de tidlige platene til Radiohead som 
        egne favoritter. Samtidig lager han musikk med en nyvunnet form for selvtillit, 
        men føler at han er i stadig utvikling som komponist.  
         
        - Selvtillit er en dynamisk greie. I dag har jeg funnet tryggheten som 
        komponist. Det finnes ingen snarveier. Det er lite fikse ideer ute og 
        går. Mest kun hardt arbeid. For fire år siden hadde jeg ingen 
        selvtillit, alt var dritvanskelig. 
         
        Som pianist er han sterkt påvirket av de klassiske pianistene Vladimir 
        Horowitz og Glenn Gould, og deres forhold til hvordan instrumentet låter. 
         
        - Klangen i instrumentet er viktig. Det er der du finner din egen stemme. 
         
        Qvenild er heller ikke blant de pianistene som dyrker det virtuose, snarere 
        tvert imot. 
         
        - Jeg er nødt til å spille så sakte at hver tone betyr 
        noe, at den har en funksjon. Ta tempoet ned til det nivået at man 
        har kontroll. Kall det gjerne samvittighetsfullt, alt blir mer detaljert 
        da, forklarer han. 
         
        - Jeg har øvd veldig mye, men hvorfor vise at jeg har øvd 
        i 3000 timer. Teknikken er bare et redskap, fortsetter han. 
         
        Musikk for folk. 
        - Min musikk er et sted mellom Konserthuset og Mono. Egentlig er jeg mer 
        opptatt av å ta det høyverdige ned til mitt nivå. Jeg 
        vil lage musikk for folk. Det er viktig å ha respekt for folks opplevelser 
        av musikken. Jeg lever av at folk liker det jeg gjør.  
         
        Til slutt kommer han med en liten betroelse. 
         
        - Hadde jeg kunnet synge, ville det vært vokal på alle sangene. 
      In 
        The Country er invitert til årets Vossajazz, og 7. april spiller 
        de på Blå  
         
         
         
        Publisert : 08.03.2005   | 
      |