| 
    Molde 
        Jazz Festival 2004  - original 
        article 
       
        JAZZTALENTFINALE   
        Tekst: STEINAR KRISTIANSEN 
         
           
         Årets 
        Jazzintro ble avsluttet i går kveld på Kulturhuset, og mens 
        dette skrives sitter juryen sammen, og mens dette leses er resultatet 
        kjent. La det være sagt med en gang – utgangspunktet er et 
        rimelig høyt nivå, kanskje mest individuelt, blant musikerne 
        i de utvalgte bandene.  
         
        Når ulikhetene kan høres, handler det mye om det musikalske 
        materialet og ensembleutformingen. Det er selvsagt interessant å 
        høre hva våre yngre talenter gjør, også hvor 
        de kan ha sine kilder og inspirasjoner fra. Ettermiddagens to konserter 
        med ”Kung Fu” og ”Platoon” ble på et vis 
        preget av at tenorsaksofonisten Espen Reinertsen frontet begge, både 
        med sin spillestil og delvis som komponist. Førstnevnte er en trio 
        med Andreas Hamre (b) og Kenneth Kapstad (tr), hvor sistnevnte fanget 
        oppmerksomheten. Med Erlend Slettevold (p), Andreas Amundsen (b) og Hermund 
        Nygård( tr) ble det unektelig en hørbar stigning i programmet. 
         
        Trioens repertoar var av noe abstrakte karakter sammen med ikke for pregnante 
        temaer, mens kvartetten bød på mer åpne og tydeligere 
        uttrykk, dog med anstrøk av 60-tallets Blue Note kilder, ikke minst 
        Wayne Shorter. Pianist Slettevold fortjente oppmerksomhet, og Reinertsens 
        uttrykk fikk større spennvidde. Men begge bandenes musikk etterlot 
        et visst inntrykk av å spille musiker-musikk. 
          
        Kveldens første konsert med trioen med det kanskje subtile navnet 
        ”In the Country” - Morten Quenild (p), Roger Arntzen (b) og 
        Pål Hausken (tr) – ble en klar fortsettelse av stigningen 
        i programmet. Og man kunne nok si, i hvert fall etter siste tone, at trioens 
        program var både dristig og velvalgt. Først en rolig, dvelende 
        figur i piano og bass, så lange fri-rytmiske partier som gled over 
        i raskt 4/4-tempo med overbevisende intensitet, før flere sekvenser 
        med meget øreskjerpende og samtidig enkle temaer, bl.a. med Paul 
        Bley som opphav, skapte en progresjon og dynamikk som overbeviste.  
         
        En kanskje overraskende låt med vokale bidrag fra musikerne vekket 
        minner om at Django Bates kunne være i kulissene, og avslutningen 
        med et tema som noen kunne assosiere med visemusikk fra nabolandet, var 
        utsøkt. Men kilden var en viss Händel. Når det gjelder 
        siste kandidat – ”Kobert” med vokalisten Ingrid Lode, 
        Daniel Formo (orgel) og Erik Nylander (tr), ble det nok en smule skuffelse. 
        Korte og noe skakke temaer, tidvis mye ord i tekstene, mer med ansatser 
        til ”talking songs” enn egentlig vokale bidrag, og noe begrenset 
        rolle til herrene i trioen – et noe uferdig uttrykk som godt kunne 
        tåle mer kontante forsøk uten å tape budskap og originalitet 
        i det musikalske grenselandet ”Kobert” beveger seg i. De siste 
        låtene ga antydninger om at trioen har et potensiale i en slik retning. 
        Men alt i alt en fin framvisning av hva som nå foregår blant 
        de yngre musikerne i norsk jazz. 
         
         
        Publisert: 13.07.04 
  | 
      |