| 
    Dagbladet 
         - original 
        article   
       
        Trioplate med en uvanlig lovende komponist. 
        Tekst: FREDRIK WANDRUP 
         
          
         
        CD: De tre første sporene på dette albumet er instrumentallåter 
        fulle av poesi, stille glød, presis timing og en egen form for 
        melankolsk skjønnhet. Som en blanding av Keith Jarretts «Belonging» 
        og Jan Johanssons «Jazz på svenska» lyder denne vakre, 
        minimalistiske musikken, som setter seg sterkere i systemet for hver gjennomspilling. 
         
        Deretter kommer et vokalnummer - riktignok dominert av piano, det også 
        - men det føles ikke fullt så besnærende, selv om det 
        er vanskelig å bestride gjennomgangslinjen: «Everyone's going 
        to die». Nei, vi vil ha flere låter uten vokalinnslag, og 
        får ønsket oppfylt. I to sterke nummer får vi også 
        glødende gitarpartier ved Tom Waits-gitaristen Marc Ribot. Litt 
        av et kupp! 
         
        Morten Qvenild er kjent gjennom arbeid for grupper som Solveig Slettahjells 
        Slow Motion Orchestra, Susanna and the Magical Orchestra og National Bank 
        - samtlige har dratt nytte av denne strålende pianistens kompetanse. 
        Med små virkemidler og uten å briljere i virtuositet har trioen 
        In The Country plassert seg som en gruppe med personlig vri på solide 
        tradisjoner. 
          
          
        Publisert : 07.11.2006
  | 
      |