| 
    Groove 
        - original 
        article 
        
        Pianotrioens nye vin 
         
        Tekst: 
        JAN OLAV GLETTE 
         
          
          
          
          
          
          
          
         
         
         
        Morten Qvenild står etter hvert frem som en bauta i moderne norsk 
        jazz. Med bakgrunn fra Jaga Jazzist, Shining og som medlem i Solveig Slettahjells 
        Slow Motion Quartet, The National Bank og som hele Susannas Magical Orchestra. 
         
         
        Losing Stones, Collecting Bones er hans andre forsøk i sjefsrollen. 
        Han får igjen hjelp i fra Pål Hausken på trommer og 
        Roger Arntzen på bass. Alle har gått på Musikkhøyskolen 
        i Oslo.  
         
        Med In the Country handler det om akustisk pianomusikk i tradisjonen til 
        musikere som Keith Jarrett, Jan Johansson, Bill Evans, Paul Bley og Paul 
        Motian.  
         
        Trioen med piano, kontrabass og trommer er selve grunnstammen i den klassiske 
        jazzen, men man har likevel funnet mange ulike uttrykk med dette enkle 
        utgangspunktet.  
         
        Sammen med kolleger som Brad Mehldau, Tord Gustavsen Trio og Esbjørn 
        Svenson Trio har Qvenild åpnet øynene og ørene for 
        pianotrioen til et nytt og ungt publikum. Det har de gjort blant annet 
        ved å covre kjente popmelodier fra samtiden. Pointillismen til Morton 
        Feldman, Paul Bley og Paul Motian er en viktig kilde til inspirasjon for 
        denne gjengen.  
         
        Det er lite utadvendt showoff-virtuositet her, men snarere minimalistisk 
        velspilt musikalitet og nyanser som trer frem ved intens og gjentatt lytting. 
         
         
        In The Country vrenger og vrir på tradisjonen, og lykkes med å 
        skape et eget univers og uttrykk uten å bryte med det harmoniske 
        fokuset.  
         
        Losing Stones, Collecting Bones er fylt med stillferdig melankoli, poetisk 
        fremdrift. Mange av låtene er instrumentale. Men for første 
        gang (?) prøver Qvenild seg også som vokalist. Resultatet 
        er uttrykksfullt, men ikke bare vakkert.  
         
        Gjesten Stefan Sundstrøms pregnante, noe rustne stemme får 
        også gi vokalglasur til denne flotte platen. Marc Ribots glødende 
        gitarpartier tilfører noe nytt og fengslende som bekrefter at trioen 
        har lagt noen alen til sin vekst. Andre låter krydres med celeste, 
        klokkespill, vibrafon eller Hammondorgel som også gjør at 
        musikken ikke står stille og kun blir tradisjonsrepetisjon.  
         
        Følsomheten og sensitiviteten i denne musikken gjør en glad 
        og avslappet frigjort på en og samme tid. 
         
          
        Publisert : 10.11.2006
  | 
      |